26.01.21
LA XARXA D'INFORMACIÓ POSITIVA
TERRITORI DE VALOR
Promoció turística del territori
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes

GEMMA CORTADA

Els principals destinataris del projecte són les empreses de la zona

Els principals destinataris del projecte són les empreses de la zona

Pili Garcia i Esther Peiró -
05.04.20 -

Com es pot mesurar el valor d'un territori? Aquesta acció ha de ser objectiva o bé subjectiva? És un procés que s'ha de dur a terme des del mateix territori o bé s'ha de fer objectivament, des de la distància? Si una cosa és certa és que tots els racons de qualsevol territori tenen atractius (paisatgístics, patrimonials, culturals, d'oci...) capaços de generar activitat econòmica però que alguns cops, ja sigui per desconeixença o per despreocupació, ni tan sols els habitans de la zona els valoren de la manera que caldria.

Això és en el que el Grup d'Acció Local Noguera-Segrià Nord (en el marc dels programes LEADER) vol incidir, precisament, i ho fa amb el suport del Consell Comarcal de la Noguera, el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat, el fons europeus FEADER i la Diputació de Lleida.

Així doncs, per tal de posar en valor els, aproximadament, quaranta recursos turístics amb els que compta el territori d'acció del GAL i que són considerats productes susceptibles de generar activitat econòmica, aquesta entitat ha posat en marxa el projecte Territori de Valor. Per tal de saber-ne més detalls, hem entrevistat la Gemma Cortada, gerent del GAL Noguera-Segrià Nord.

La Gemma Cortada exposant el projecte a Balaguer
Benvinguda a L'Oest, Gemma. Avui ens agradaria que ens expliquessis el projecte Territori de Valor. Ens pots dir en què consisteix?
G.C.
Consisteix en aportar valor a un territori. És a dir, fer visible un territori qué ja té valor i que, de vegades, les mateixes persones que hi estem vivint no ho sabem. Aquest és un objectiu molt ampli i, per tant, tant l'any passat com aquest any i, segurament, l'any que ve, ens hem centrat en el tema del turisme familiar. És un projecte molt petitet però pensem que pot tenir força repercussió. El que es pretén és ajudar les empreses a atreure i consolidar turisme familiar i fer que els nens que vinguin aquí al nostre territori, a més de trobar coses fantàstiques, trobin materials divulgatius d'aquestes coses que hi tenim. Aquests materials estan, principalment, pensats per a nens per tant, no hi ha fotografies sinó il·lustracions; són dibuixos dels atractius del territori. Llavors, al fullet informatiu, a la part de davant hi trobaran l'atractiu dibuixat i al darrere una explicació molt orientada als nens perquè, de vegades, ens trobem que anem a un lloc i tots els fullets sembla que estiguin fets per a científics o historiadors i quan els llegim pensem que segurament després no ens en recordarem de tot allò. Imagina't si qui ho llegeix és un nen. Segur que la meitat de les paraules no les entén i si a això, s'hi afegeix el fet que el que se li explica, no és que no l'interessi sinó que costa que li quedi gravat al subconscient, difícilment recordarà el lloc. Per això hem volgut fer uns fullets amb què els pares puguin dir: "Llegiu això! A veure què enteneu i expliqueu-m'ho!"  
D'altra banda, quan vam fer l'encàrrec vam pensar que havíem de fer unes il·lustracions molt xules però que també es poguessin transformar en una versió en blanc i negre perquè després es poguessin convertir en un mantell per repartir, en principi, als restaurants perquè quan un nen anés a menjar allí, en comptes de trobar-hi unes estovalles normals, tingués unes estovalles de paper on hi hagués un atractiu del territori que pogués pintar. A la vegada, la mateixa explicació que tenim al fullet també l'hem posat al mantell perquè, com que el dinar és molt llarg, a més de pintar, també pugui llegir i comentar una mica aquell atractiu.     
Però després ens vam adonar que aquests mantells, no només podien ser per a restaurants sinó també per a totes aquelles empreses que estiguessin destinades a públic familiar i que volguessin aportar valor al territori i tinguessin ganes d'explicar que tenen un territori molt bonic. Per exemple, una empresa de mobles que disposi del seu raconet on els nens poden pintar mentre els seus pares van a comprar mobles, doncs, que pugui oferir als nens l'opció de pintar atractius del territori. O bé una barberia, un centre d'estètica, una perruqueria on de vegades els pares hi anem acompanyats dels nens perquè puguin, també, entretenir els nens amb coses relacionades amb el nostre territori. 
I el tercer punt que hem desenvolupat en aquest projecte, a part del fullet i dels mantells, ha estat la planificació d'activitats que estiguin relacionades amb el nostre territori. Tot el material disponible són instruccions que estan penjades a la web territoridevalor.cat, perquè quan algú vingui aquí a visitar-nos i estigui allotjat en una casa de turisme rural, es pot donar el cas que els adults preferim descansar i estar tranquils mentre que els nens vulguin fer activitats i jocs. Per això hem pensat que, en comptes de jugar només a jocs de taula com el parxís o l'oca que són espectaculars i de sempre, puguin també descobrir alguna activitat relacionada amb la Noguera. Per exemple, la font de Tiurana (que és un dels atractius que hem dibuixat) està feta de pedra. Doncs la nostra proposta és la de jugar al joc de les pedretes. Tenen totes les instruccions d'aquest joc al que jugàvem quan jo era petita (potser la meva mare el recorda més bé que jo) i que hem volgut recuperar. Per exemple relacionat a Penelles (un altre dels atractius que tenim), l'activitat que proposem és intentar pintar un grafit. També tenim el Centre d'Observació de l'Univers i, en relació al centre, el que proposem és que llegeixin un conte que trobaran a les cases rurals i a través de la lectura d'aquest conte poden dibuixar un sistema solar. Al monestir de les Avellanes,  l'activitat que es proposa és buscar flora per mirar de fer un herbari, intentant trobar diferents fulles que estiguin relacionades amb plantes del nostre territori.
La part de davant del fullets l'ocupa la  il·lustració del lloc. A la part del darrere hi trobem la descripció
Ara mateix, tothom està afectat pel confinament a causa del coronavirus però vosaltres us ho heu manegat perquè la gent ja conegui la pàgina web territoridevalor.cat i es vagi preparant per quan acabi el confinament i vulgui visitar tots aquests llocs. Perquè tot això que ara ens has explicat (les estovalles de paper, el material didàctic...) es pot descarregar de la pàgina web, oi?
G.C.
De fet, nosaltres ja teníem la intenció de penjar-ho a la pàgina web per tal que les empreses que es volguessin adherir al projecte, hi poguessin tenir accés però, davant la situació que ens trobem, hem pensat que podíem anar més enllà i convidar tothom que estigui a casa seva a que visiti la pàgina web territoridevalor.cat i es pugui descarregar els mantells, per exemple, que són imprimibles; per tant, ja els poden imprimir i anar pintant per, així, anar descobrint i anar agafant ganes de visitar, després, tant els atractius turístics com totes aquelles empreses que tindran el mantell en format més gran. 
Aquestes empreses que es vulguin adherir al projecte (empreses de restauració o, com deies, perruqueries i altres), tothom qui vulgui tenir les estovalles i aquest material didàctic, com el pot aconseguir? Cal que s'ho imprimeixi o vosaltres mateixos l'imprimireu i l'oferireu a aquests negocis i a aquests emprenedors?
G.C.
De fet, vam replegar us quants diners, tot i que sempre costa molt, i vam fer unes impressions: unes amb una cartolina més gruixuda per als fullets i unes altres amb una mida de mantell, és a dir més grans, per als restaurants. Aquestes són les dues coses que sí que hem imprès i totes aquelles empreses que es vulguin inscriure al projecte (que ho poden fer través de la pàgina web) a més d'aquests dos materials, que són els que presentem enguany, tindran accés a altres materials que anirem preparant durant aquest any perquè volem que les empreses vagin tenint coses relacionades amb aquest projecte.
També és veritat que, pel que fa a les activitats, l'únic mateial són les instruccions, i aquestes sí que només es troben en format descarregable per a cada allotjament adherit on s'hi trobin persones que vulguin gaudir d'aquesta activitat perquè sí que es poden imprimir però, si volen, només cal que les llegeixin directament a la web. D'altra banda, també, volem que siguin uns materials (els físics) que un cop se n'hagi acabat l'ús per part de les empreses, aquests puguin perdurar i que, si algú altre els vol utilitzar, estiguin a disposar. És a dir, estem oberts a col·laborar amb altres entitats pequè puguem sumar en aquest projecte.   
El format estovalles és en blanc i negre perquè els nens el puguin pintar mentre dinen
Els espais dinamitzats, de moment, són sis: el monestir de les Avellanes, la font Sol Aigua de Tiurana, el Centre d'Interpretació de l'Or de Balaguer, el Parc Astronòmic del Montsec, els murals de Penelles i el poble, amb encant, de Montsonís. A banda d'aquests espais dinamitzats, n'hi haurà més en futures edicions de Territori de Valor?
G.C.
Justament, setmanes abans del confinament, ja estàvem preparant quins serien els atractius que treballaríem aquesta anualitat i volíem fer una presentació física per mostrar els materials a les empreses i iniciar un procés participatiu per escollir els atractius a treballar durant aquest any. Però va arribar tot això i vam haver de suspendre la presentació física. Al Leader, el coronavirus sí que ens ha parat algunes coses però costa molt de parar-nos del tot. Llavors una de les opcions que es va plantejar va ser la de fer una presentació virtual de la pàgina web a tots els agents turístics del territori; ho vam fer i. alhora, els vam convidar a que ens fessin propostes de quins atractius pensaven que s'havien de dinamitzar durant aquest any.
Nosaltres comptem molt amb l'opinió dels agents turístics del territori, ja siguin empreses o institucions públiques, perquè pensem que ells són els que estan més en contacte amb la realitat del turista i coneixen tots els atractius i saben quins són els més potents per promoure el territori. Per això, una vegada que tinguem totes les propostes recollides, juntament amb aquests mateixos agents, farem una votació per tal de determinar quins atractius treballarem aquest any.    
Aquests són els sis espais dinamitzats, actualment, pel projecte Territori de Valor
Ja per acabar, el projecte Territori de Valor a qui va dirigit? És a dir, quin turisme familiar busqueu: turisme familiar de la Noguera, del Segrià-Nord, de les terres de Lleida, turisme familiar de Catalunya? A qui voleu arribar? Fins on? 
G.C.
El projecte Territori de Valor, jo crec que va dirigit a un públic familiar, a dia d'avui, català perquè els materials, actualment, només els tenim en català, en cap altra llengua, tot i que crec que és una cosa que de cara al futur ens haurem de plantejar. Va dirigit al turisme familiar però, sobretot, va dirigit a les empreses. A totes aquelles empreses que tenen ganes de tenir un tret diferenciador; perquè quan sortim al mercat, és evident que ens hem de diferenciar per poder captar gent. Per això, va dirigit a poder ajudar les empreses del nostre territori a tenir aquest tret diferenciador i a poder tenir aquests materials per a nens, relacionats amb el que és el nostre territori. Si haguéssim de definir només un públic, seria aquest. Però després, ens hem adonat que pot anar dirigit a molts d'altres com ara, altres empreses o també la població en general, començant per la d'aquí perquè conegui bé el que tenim i es faci una mica còmplice d'aquest eslògan de "Territori de Valor" i que pugui explicar sense complexos que realment tenim un territori que val com l'or.  

Des de L'Oest, agraïm a la Gemma Cortada, gerent del GAL Noguera-Segrià Nord que ens hagi volgut explicar els detalls d'aquest projecte i desitgem que, ben aviat, se'n pugui recollir els fruits. 

SUBSCRIU-TE A L'OEST!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
_
crossmenu