20.04.21
LA XARXA D'INFORMACIÓ POSITIVA
LA QUALITAT GUSTATIVA
Distingeix la DOP Pera de Lleida
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes

ENTREVISTA A GERARD PUJOL

President de la DOP Pera de Lleida

President de la DOP Pera de Lleida

L'OEST -
27.08.20 -

La Denominació d'Origen Protegida Pera de Lleida va nèixer fa uns onze anys per tal de certificar el grau de diferenciació i de qualitat de la pera d'aquest territori, concretament, la produïda a les comarques del Segrià, la Noguera, l'Urgell, el Pla d'Urgell i les Garrigues. Aquest grau de distinció li és atorgat, principalment, gràcies als nivells de sucres que la fan diferent de la que es produeix en altres zones d'Espanya, per exemple.

Les peres de la D.O.P. han de ser d'alguna de les tres varietats que han estat autoritzades per a formar-ne part: llimonera, blanquilla o conference. A més, han de procedir de les plantacions que hi estan inscrites, situades a la zona de producció, les quals han hagut de ser conreades d'acord a un protocol de bones pràctiques agrícoles com ara la producció integrada, la Global GAP o alguna altra d'equivalent. D'altra banda, els fruits només es poden manipular en les centrals i magatzems autoritzats per la pròpia D.O.P.

Els socis de la D.O.P. Pera de Lleida conreen unes sis-centes hectàrees que inclouen les tres varietats autoritzades (conference, blanquilla i llimonera) repartides entre les comarques que en formen part i que hem esmentat més amunt. 

El potencial productiu de la D.O.P. Pera de Lleida se situa entre els set i els nou milions de quilos entre aquestes tres varietats, que es comercialitzen sota la marca Edenia.

Pel que fa, també, a aquesta vessant comercial, el periodista i empresari Tatxo Benet ha estat escollit per a apadrinar la collita de la campanya d'enguany de la D.O.P. Pera de Lleida, en el marc d'una iniciativa que tindrà continuïtat a partir d'ara amb l'elecció, cada any, d'una persona lleidatana reconeguda, a qui se li atorgarà el títol "Ets la pera".

Sobre aquests i altres temes parlem, tot seguit, amb en Gerard Pujol, president de la D.O.P. Pera de Lleida.

La pera és una fruita que es pot afegir a una gran diversitat de receptes
Gerard Pujol, president de la D.O.P. Pera de Lleida, benvingut! Com va l'estiu? Teniu molta feina? 
G.P.
Molta feina i molta calor! En principi, una campanya normal.
Bé, m'imagino que és una campanya normal pel que fa, estrictament, a la vessant productiva i climatològica perquè, per la resta, aquest estiu no n'està resultant gaire de normal, oi?
G.P.
Bé, com tothom, en la nostra feina ens hem hagut d'adaptar a la Covid; això ens fa treballar d'una altra manera, ens fa prendre mesures de seguretat que més o menys ja tots coneixem: la mascareta, la collita amb guants i després a la central on es traballa amb la pera de la D.O.P, doncs també s'ha hagut d'adequar totes les instal·lacions als processos, que és el que marca la legislació o Sanitat, en aquest cas. 
Pel que fa a l'actual campanya, en quin punt de la collita sou ara mateix?
G.P.
Bé, com sabem tots, la denominació d'origen consta de tres varietats: la llimonera ja està acabada (ja fa dies que es va collir perquè és la primera pera d'estiu que tenim a la D.O.); la blanquilla també està, si no acabada, podem dir que molt poquet li queda; i la conference, doncs l'estem collint actualment i jo crec que en una setmana vista també s'haurà acabat, que és el període que ens marca els marges de qualitat de la denominació d'origen. 
El sabor de la Pera de Lleida de la D.O.P és valorat positivament per la gran majoria de la gent que la tasta
Per tant, esteu a punt d'acabar una temporada molt comprimida, de poques setmanes de durada, podríem dir.
G.P.
Bé, sí, aquest any la fruita ve un pèl més avançada del compte i té una maduració una mica diferent a la que ens té acostuamts, ja sigui per les altes temperatures que estem tenint o per la primavera que hem tingut, molt humida, cosa que ha provocat que gairebé totes les varietats de la D.O. (igual que les altres) hagin vingut quinze o vint dies abans del previst o del que era normal. Això fa que la pera conference, que en un any normal ara es començaria a collir o estaria gairebé a punt per a ser collida, ara ja sigui gairebé a les acaballes de la seva collita. Heu de pensar que la fruita té un període de deu, dotze o catorze dies de temps òptim per a ser collida, que és el moment ideal perquè es pugui conservar i perquè arribi al consumidor amb la més alta qualitat gustativa i ara som enmig d'aquests catorze o quinze dies de què estem parlant, en el cas de la conference. En el cas de la blanqilla i de la llimonera, aquesta pràcticament ja s'ha acabat de collir i la blanquilla també. 
D'acord. I pel que fa a la quantitat, sembla que és inferior a la d'altres anys. És així?
G.P.
Bé, segurament és una miqueta inferior a la d'altres anys. Vam tenir aquelles gelades a la primavera que van afectar, sobretot, les zones baixes de producció de pera i això ha fet que baixés una miqueta la producció, en aqueste cas. 
I això quin efecte tindrà sobre els preus? És la pregunta del milió i segurament una de les que més us interessa als qui produïu pera de Lleida amb la D.O.P.
G.P.
Bé, en aquests moments estem començant a comercialitzar la llimonera amb uns preus molts similars als de l'any passat, en aquest cas. Nosaltres, el reflex en peres que la gent diu que hi ha en fruita de pinyol (préssecs, nectarines...) ens costarà més veure'l. Hem d'esperar que evolucioni una miqueta més la campanya per veure com aniran els preus però el desig és que vagin igual o millor que els de l'any passat. 
Durant aquests darrers anys, també, heu fet tota una feina de difusió sobre la qualitat i les característiques de la pera de la D.O.P. Pera de Lleida que inclou, entre altres, la publicació d'un llibre de receptes. Ens ho pot explicar una mica més?
G.P.
Sí, nosaltres hem aprofitat que estem fent en xarxes una gran publicitat al voltant de la recomanació que anem repetint i que és que la fruita s'ha de menjar sempre fresca; és un dels valors que considerem clau però a banda del consell del consum de fruita fresca, li hem volgut donar d'altres possibilitats a la pera perquè la gent la pogués tastar i vam creure oportú fer un llibre amb receptes on la pera és una part important del plat. A partir d'aquí, a més, hem fet un recull de receptes que hem penjat a Instagram i a la resta de xarxes socials. De fet, aquest llibre, que es diu "40 receptes amb pera", vam creure oportú que també tingués un vessant social i vam firmar un conveni amb l'Associació Pallapupas pel qual, tots els beneficis provinents de la venda d'aquest llibre es destinen a aquesta organització. 
Les receptes i les imatges del llire són d'Alexa Trilla tot i que la seva mare, la nutricionista Antonieta Barhona, també hi ha participat
Però la presentació oficial del llibre no l'heu pogut fer encara, oi?
G.P.
No, no s'ha pogut fer perquè estava previst fer-la per Sant Jordi i llavors estàvem confinats; ara, continuem patint els efectes de la Covid i no ens permeten fer una presentació oficial com ens agradaria a tothom. Però bé, a les xarxes també l'hem presentat i penso que, en breu, quan la Covid ho permeti, farem una roda de premsa i farem una presentació  de cara a tothom perquè sàpiguen que existeix aquest llibre i puguin conèixer els beneficis de la pera. 
Que, per cert, l'ha escrit una lleidatana amb molt de talent, l'Alexa Trilla, que és arquitecta i aficionada a la cuina i, també, molt activa a les xarxes.
G.P.
Sí, sí, amb la seva mare, l'Antonieta Barahona que és nutricionista i també hi ha participat. 
L'objectiu de la publicació d'aquest llibre és mostrar que la pera es pot introduir com un ingredient més en una gran diversitat de receptes
I més coses: enguany heu tingut un ambaixador de primera línia, el Tatxo Benet, a qui hem pogut veure aquests dies per les xarxes, collint peres.
G.P.
Sí, ens hem proposat per aquest any i per als vinents, fer la presentació de l'inici de la campanya de collita de la pera de la D.O. i buscar un ambaixador, en aquest cas ha estat el Tatxo Benet, perquè ens fes aquesta presentació, tot esperant que l'any vinent hi participi un altre personatge reconegut del nostre territori com el d'aquest any, el Tatxo.
Molt bé! I li heu atorgat el títol "Ets la pera". M'encanta!
G.P.
"Ets la pera", sí. 
En Tatxo Benet (a l'esquerra de la imatge) enguany "És la pera". Aquí el veiem acompanyat pel president de la D.O.P. Pera de Lleida, en Gerard Pujol, donant el tret de sortida a la campanya de la collita de la pera d'enguany
No pareu de pensar coses! I després també fareu altres accions a les xarxes, oi que sí? Precisament, n'hi ha una de molt singular i que pot ser molt divertida, que es tracta d'explicar la jornada d'un dia sencer d'un pagès que té pera de la D.O.P. Pera de Lleida.
G.P.
Sí, és un dels projectes que tenim en marxa; crec que aquesta setmana l'han estat gravant ja i en breu crec que podrem començar a publicar alguna coseta a les xarxes. Avui en dia penso que gran part de la nostra promoció, de la nostra menera de fer veure les peres o transmetre el valor de la pera ha de ser per xarxes perquè no podem fer punts de venda per les circumstàncies actuals i estem maquinant com arribar a la gent fent promoció de la pera; per això, gairebé tot és a través de xarxes, ràdio i televisió. 
En Jordi Clivillé és el jove pagès d'Alcoletge que ha estat protagonista de la campanya "24 hores a la vida d'un productor de la DOP Pera de Lleida"
Aquest és un resum que hem fet del conjunt de vídeos que la DOP Pera de Lleida va compartir al seu compte d'Instagram
La D.O.P. Pera de Lleida, quants anys té ara?
G.P.
Si no vaig errat ja en té onze, tot i que això vol dir que encara som molt joves perquè costa que la gent comenci a reconèixer què és una D.O. i el procés és llarg. 
Bé, comparat amb la D.O. de l'Oli de les Garrigues és jove, oi? Perquè aquesta va ser la primera però déu-n'hi-do onze anys. I encara se n'ha de fer molta de feina de difusió perquè, com bé deia, encara costa que aquesta denominació d'origen es filtri i arribi a tothom. 
G.P.
Crec que poc a poc anem fent la feina ben feta i cada vegada som més reconeguts, cada vegada som més apreciats. De fet, pensa que la D.O. Pera de Lleida ja porta el nom "pera de Lleida". Segurament ja tots sabem que la pera de Lleida ha sigut una part important dels mercats nacionals i inclús per a l'exportació però la denominació d'origen s'obté per donar-li un plus, un valor afegit. Està bé que aquella fruita que tu compres contingui tots els sucres, tingui la qualitat que ha de tenir; està collida al moment òptim i això, poc a poc, ho anem transmetent als consumidors i crec que aquests cada vegada estan apreciant més el producte de proxmitat, ja sigui per motius de sanitat o per la Covid i en aquest sentit crec que Pera de Lleida està fent una gran labor i que ofereix una gran qualitat gustativa per a tots els consumidors.
Deia que la Pera de Lleida es produeix a cinc comarques: Segrià, Noguera, l'Urgell, Pla d'Urgell i les Garrigues. Quantes hectàrees, doncs, es conreen sota la D.O.P. Pera de Lleida?
G.P.
En aquests moments, estem sobre les set-centes hectàrees certificades per a produir Pera de Lleida. Hem de pensar que no tota la fruita que es produeix en aquestes hectàrees està sota la D.O. pel motiu que us he dit abans: una cosa és la fruita que es produeix i l'altra la que es pot certificar per calibres i qualitat.
D'acord! Com podem saber que estem comprant pera de Lleida i no una altra, és a dir, quin distintiu ha de tenir?
G.P.
Bé doncs, està marcada, té el seu adhesiu on hi apareix la seva denominació d'origen i sempre la veurem comercialitzada en unes caixes de color lila i verd fosforescent o groc fosforescent, on està identificada amb la marca Edenia o D.O. Pera de Lleida.

La dop pera de lleida es mou

La D.O.P. Pera de Lleida i l'ONG Pallapupas van signar un conveni pel qual els beneficis recaptats per la venda del llibre "40 receptes amb pera" van a parar a aquesta organització

Des que es va crear la D.O.P. Pera de Lleida, ja fa uns onze anys, l'entitat ha estat força activa pel que fa a la promoció del producte perquè saben que, malauradament, no n'hi ha prou amb produir un producte de gran qualitat per tal d'arribar al consumidor sinó que, també, cal fer de valent soroll. I és que ja ho diuen les nostres amigues de Comunicant Bona Premsa, "Fes-ho bé, fes-ho saber" perquè tot allò que no s'explica, no passa.

Amb aquesta intenció, doncs, durant aquests anys la D.O.P. ha anat engegant diferents campanyes i accions per tal de situar al mapa la saborosa i dolça pera de Lleida. Algunes de les més importants i més recents han estat, per exemple, la creació d'una marca, Edenia, sota el paraigua de la qual es comercialitza tota la pera de la D.O.P.; aquest 2020, a més, també s'ha creat la figura d'un padrí que cada any s'encarregarà d'inaugurar la campanya de la collita de la pera, de manera mediàtica i al qual s'atorgarà el títol "Ets la pera"; una altra acció destinada a la publicació a les xarxes ha estat el seguiment d'un dia sencer de la vida d'un jove agricultor de la D.O.P. durant el període de collita de la pera; o ja, amb una finalitat més solidària (a banda de la de voler difondre la versatilitat de la pera), s'ha publicat un llibre de receptes "40 receptes amb pera", els beneficis de la venda del qual van destinats a l'ONG Pallapupas.

Es fa palès, doncs, que la D.O.P. Pera de Lleida, treballa de manera persistent en la tasca de fer visible aquest producte i de donar una imatge unificada de la pera de Lleida, a través d'accions que reflecteixen el treball conjunt dels productors de pera d'aquesta zona.

Edenia, doncs, és la marca comercial de la Pera de Lleida de la D.O.P.?
G.P.
Sí, sí. Una de les coses que té avui en dia la nostra denominació d'origen és que té una comercialització única i, tot i que es prepari en diferents centrals, sempre es comercialitza a través del mateix comercialitzador, sempre la trobarem amb la mateixa marca i serà el mateix producte. 
I per acabar: d'aquestes cinc comarques de la plana de Lleida on es produeix la Pera de Lleida de la D.O.P., durant aquest estiu, algunes han estat confinades (com és el cas del Segrià) i d'altres també tenen o han tingut altres problemàtiques vinculades amb la Covid. Com ho heu gestionat això?
G.P.
Doncs ens ha suposat, quant a sistema productiu, haver-nos d'adequar a les normatives que toca, és a dir, ús de mascareta i ús de guants, treballar mantenint les distàncies, com fa més o menys la resta de la gent, en aquest cas amb un major cost de producció per les despeses que això suposa i, després, les centrals han hagut de disminuir el nombre de gent que està treballant en la manipulació, mantenint les distàncies, ficant mampares i realitzant desinfeccions, neteges... intentant adaptar-nos a aquesta nova normalitat i esperant que això, poc a poc, vagi a menys i es pugui fer la feina en menys temps.
Doncs Gerard Pujol, li agraïm moltíssim aquesta conversa resposada que hem pogut mantenir avui amb vostè. Que vagi molt bé l'estiu! I ara tots a consumir Edenia, aquesta pera de Lleida tan deliciosa i tan saludable. Gràcies per estar amb nosaltres!
G.P.
Moltes gràcies a vosaltres. 

Agraïam a la D.O.P. Pera de Lleida la cessió de totes les imatges que estan incloses en aquesta història.

PODCAST

ENTREVISTA A GERARD PUJOL, PRESIDENT DE LA DOP PERA DE LLEIDA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR

#lamonadesdecasa
Sis xefs de les terres de Lleida munten un vídeo per ajudar-nos a fer la nostra pròpia Mona
CONSERVES ANTONIETA
Elabora unes de les millors melmelades del món
JORDI CLIVILLÉ
La pagesia sempre ha estat la primera opció
SUBSCRIU-TE A L'OEST!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
_
crossmenu