La Denominació d'Origen Protegida Pera de Lleida va nèixer fa uns onze anys per tal de certificar el grau de diferenciació i de qualitat de la pera d'aquest territori, concretament, la produïda a les comarques del Segrià, la Noguera, l'Urgell, el Pla d'Urgell i les Garrigues. Aquest grau de distinció li és atorgat, principalment, gràcies als nivells de sucres que la fan diferent de la que es produeix en altres zones d'Espanya, per exemple.
Les peres de la D.O.P. han de ser d'alguna de les tres varietats que han estat autoritzades per a formar-ne part: llimonera, blanquilla o conference. A més, han de procedir de les plantacions que hi estan inscrites, situades a la zona de producció, les quals han hagut de ser conreades d'acord a un protocol de bones pràctiques agrícoles com ara la producció integrada, la Global GAP o alguna altra d'equivalent. D'altra banda, els fruits només es poden manipular en les centrals i magatzems autoritzats per la pròpia D.O.P.
Els socis de la D.O.P. Pera de Lleida conreen unes sis-centes hectàrees que inclouen les tres varietats autoritzades (conference, blanquilla i llimonera) repartides entre les comarques que en formen part i que hem esmentat més amunt.
El potencial productiu de la D.O.P. Pera de Lleida se situa entre els set i els nou milions de quilos entre aquestes tres varietats, que es comercialitzen sota la marca Edenia.
Pel que fa, també, a aquesta vessant comercial, el periodista i empresari Tatxo Benet ha estat escollit per a apadrinar la collita de la campanya d'enguany de la D.O.P. Pera de Lleida, en el marc d'una iniciativa que tindrà continuïtat a partir d'ara amb l'elecció, cada any, d'una persona lleidatana reconeguda, a qui se li atorgarà el títol "Ets la pera".
Sobre aquests i altres temes parlem, tot seguit, amb en Gerard Pujol, president de la D.O.P. Pera de Lleida.
Des que es va crear la D.O.P. Pera de Lleida, ja fa uns onze anys, l'entitat ha estat força activa pel que fa a la promoció del producte perquè saben que, malauradament, no n'hi ha prou amb produir un producte de gran qualitat per tal d'arribar al consumidor sinó que, també, cal fer de valent soroll. I és que ja ho diuen les nostres amigues de Comunicant Bona Premsa, "Fes-ho bé, fes-ho saber" perquè tot allò que no s'explica, no passa.
Amb aquesta intenció, doncs, durant aquests anys la D.O.P. ha anat engegant diferents campanyes i accions per tal de situar al mapa la saborosa i dolça pera de Lleida. Algunes de les més importants i més recents han estat, per exemple, la creació d'una marca, Edenia, sota el paraigua de la qual es comercialitza tota la pera de la D.O.P.; aquest 2020, a més, també s'ha creat la figura d'un padrí que cada any s'encarregarà d'inaugurar la campanya de la collita de la pera, de manera mediàtica i al qual s'atorgarà el títol "Ets la pera"; una altra acció destinada a la publicació a les xarxes ha estat el seguiment d'un dia sencer de la vida d'un jove agricultor de la D.O.P. durant el període de collita de la pera; o ja, amb una finalitat més solidària (a banda de la de voler difondre la versatilitat de la pera), s'ha publicat un llibre de receptes "40 receptes amb pera", els beneficis de la venda del qual van destinats a l'ONG Pallapupas.
Es fa palès, doncs, que la D.O.P. Pera de Lleida, treballa de manera persistent en la tasca de fer visible aquest producte i de donar una imatge unificada de la pera de Lleida, a través d'accions que reflecteixen el treball conjunt dels productors de pera d'aquesta zona.
Agraïam a la D.O.P. Pera de Lleida la cessió de totes les imatges que estan incloses en aquesta història.