06.08.20
LA XARXA D'INFORMACIÓ POSITIVA
50 productors locals, protagonistes
#jopertuitupermi
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
SUBSCRIU-T'HI!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes

TINC SORT DE TENIR-TE A PROP

La Diputació de Lleida promou el comerç de proximitat

La Diputació de Lleida promou el comerç de proximitat

Gemma Peris -
08.06.20 -

Si una cosa hem après durant tots els dies que hem estat confinats a casa, durant la pandèmia de la Covid-19, és la sort que tenim de tenir a prop comerciants, productors, restauradors... Ja sigui perquè, tot i les dificultats, han fet mans i mànigues per continuar donant-nos servei i garantir que no ens faltés de res o perquè, degut a la pandèmia, hem vist com n'és de trista una població amb la majoria d'establiments tancats.

Són la Josefina, el Jordi, la Julita, el Ramon i centenars de persones més que en lloc d'estar amb les mans plegades, s'han adaptat i sortosament han continuat lluitant per tirar endavant els seus negocis i donar-nos servei. 

Per aquest motiu sota el lema "Tinc sort de tenir-te a prop", la Diputació de Lleida, a través del Patronat de Promoció Econòmica, presenta una campanya institucional per impulsar l'economia de proximitat de les pimes de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran.

L'objectiu de la campanya és fer valer l'economia de proximitat, el vincle existent entre productors i consumidors i, en definitiva, la complicitat i retroalimentació que s'estableix entre la producció i el consum local. Una campanya on les cares visibles són persones amb noms i cognoms que regenten negocis de diferents sectors de la demarcació de Lleida. 

els protagonistes

La Julita a la seva floristeria (Foto: Masc Castelló)


floristeria Julita
La Julita fent un ram de flors (Foto: Marc Castelló)

JULITA DURÓ, FLORISTA DE LA FULIOLA

La Julita Duró fa 20 anys que dona servei als seus veïns. Ella sempre té les flors al carrer, ni tan sols les entra a la nit. Amb l'arribada de la quarantena, en plena primavera, va haver de tancar portes. Els seus compradors, però, no van renunciar a engalanar els balcons i terrasses i per això van trobar una altra manera de comprar flors: les agafaven del carrer i tot seguit avisaven la Julita, a través del mòbil, que ja li passarien a pagar quan tornés a obrir.

La pandèmia li ha fet perdre força encàrrecs. S'han anul·lat casaments i comunions i tampoc ha pogut fer centres de flors per als funerals. Bé, n'ha fet un parell: un que va poder deixar davant del jardí de casa de la difunta i un altre amb flors silvestres, per manca de matèria prima.

El xef Jordi Vidal cuinant (Foto: Marc Castelló)


Jordi Vidal
Jordi Vidal al seu restaurant (Foto: Marc Castelló)

JORDI VIDAL, XEF DEL RESTAURANT L'ESPURNA DE LLEIDA

Durant la quarantena, igual que tots els bars i restaurants, L'Espurna va haver de tancar portes. Ben aviat, però, van adaptar-se a la nova situació i van potenciar els menús per emportar i el repartiment a domicili. Han fet més de 500 comandes.

Aquest dimecres 10 de juny, després de gairebé 3 mesos, tornarà a obrir els seus menjadors. Això sí, el servei a domicili el mantindrà com una nova línia de negoci.

Josefina Costa a la seva llibreria (Foto: Marc Castelló)

"Servir la gent m'ha salvat el negoci"

JOSEFINA COSTA, LLIBRETERA DE CERVERA

Fa 7 anys que la Josefina es va quedar una llibreria de tota la vida. La va canviar d'ubicació i la va renovar. En el seu cas, durant el confinament, no va tancar portes perquè té premsa i havia de servir els subscriptors i garantir l'accés a la informació als seus veïns. Però només amb la venda de diaris, els ingressos van baixar de cop. Va haver d'acomiadar l'única treballadora que tenia i, per uns moments, va pensar que hauria de tancar.

Al cap de pocs dies, però, li van començar a arribar trucades sol·licitant material per a nens. La Josefina va decidir començar a oferir servei a domicili i ho va publicitar a través de les xarxes socials. Els nens ja l'esperaven i també les senyores que cada setmana li van a comprar les revistes. Les va localitzar a totes.

La Josefina confessa que la gent estava tan agraïda que cada dia tancava la botiga plorant.
Ara, no tan sols ha salvat el negoci sinó que l'ha ampliat. Ha tornat a llogar la treballadora i ha començat a oferir servei de fotocòpies i ha ampliat l'estoc de joguines educatives.

Ella ho té clar: "Servir la gent m'ha salvat el negoci."

Jordi Riba treballant al seu taller mecànic (Foto: Marc Castelló)

"Els pagesos no fallen mai"

JORDI RIBA, MECÀNIC DE BELL-LLOC

El Jordi treballa amb el seu pare en el negoci de la família. Amb la pandèmia han hagut d'acomiadar el treballador que tenien però confien poder-lo reincorporar ben aviat.
Ells no han tancat cap dia, tot i que la primera setmana van treballar a porta tancada. Havien de garantir la reparació dels vehicles dels serveis essencials.
Tot i que el volum de reparacions ha baixat força, han tingut sort que bona part de la seva clientela es dedica a la pagesia i a l'agroindústria i aquests no han parat de treballar. "Els pagesos no fallen mai" diu.
El Jordi confessa que ha patit, perquè estar de cara al públic comporta un risc i ell té una filla de dos anys; per això han pres algunes mesures, com ara fer que els clients deixin el cotxe al carrer i esperar un dia per entrar-hi a reparar-lo.

Ramon Crespo damunt del seu tractor (Foto: Marc Castelló)

"Tenir relació directa amb els consumidors és molt agraït"

RAMON CRESPO, PAGÈS DE TORNABOUS

A casa del Ramon, són pagesos des de sempre i també tenen una casa rural, Cal Modest. Ell treballa a casa i, a més, està acabant la carrera de veterinària.

Arran de la Covid-19 van haver de tancar la casa rural tot i que tenien reserves per cada cap de setmana. En canvi, la feina al camp, bàsicament plantats de pomeres i pereres, no s'ha aturat.

Tot i que han perdut les comandes que els feien des de les escoles, per exemple, han trobat una sortida en la venda directa i en la venda en línia, que els ha ajudat a remuntar.
I és que fa poc que han obert un portal per vendre la seva pròpia fruita ecològica i a l'estiu també les hortalisses que cultiven a l'hort. A través del web els fan comandes de molts punts de Catalunya i, fins i tot, del País Basc i ells preparen les caixes i les envien.

El Ramon i la seva família estan molt satisfets de la relació directa que tenen amb els seus clients i del vincle de proximitat que hi estableixen. Els clients no estan acostumats a menjar un producte amb un sabor tan intens. Diu que "tenir relació directa amb els consumidors és molt agraït".

Albert Balsells a la cooperativa tèxtil John-Fil (Foto: Marc Castelló)


Albert Balsells
Albert Balsells dins la cooperativa (Foto: Marc Castelló)

ALBERT BALSELLS, DIRECTOR DE LA COOPERATIVA JOHN FIL DE L'ESPLUGA CALBA

Unes altres protagonistes de la campanya "Tinc sort de tenir-te a prop" són les treballadores i cooperativistes de John-Fil, que estan representades pel seu director, l'Albert. En aquests moments a la cooperativa, que fabrica tota mena de gènere de punt, hi treballen 25 persones i la majoria són dones.


El sector tèxtil ja fa temps que no passa per un bon moment, segurament per això John-Fil s'ha convertit en la cooperativa tèxtil més antiga de Catalunya, amb 50 anys d'història.
Amb l'arribada de la Covid-19 van haver de tancar la botiga física i han trobat una sortida a través de la digitalització; per això han activat la venda de jerseis en línia.


No és el primer cop que John-fil es reinventa. El 2016 van llençar una nova marca de jerseis d'estil britishSTJOR, promocionada pel comunicador Òscar Dalmau.

 

50 PRODUCTORS LOCALS

MECANIC
Un dels cartells de la campanya

Aquests són només alguns dels protagonistes, perquè la campanya explicarà a través de diversos mitjans, les vivències reals d'una cinquantena de persones durant el confinament.


Mitjançant aquesta campanya també es vol fer aflorar el talent, la qualitat i el valor afegit de les pimes lleidatanes amb l'objectiu de fomentar l'autoestima i l'amor propi del teixit empresarial de les comarques de Lleida, des de la plana fins al Pirineu. I per això s'utilitza un missatge esperançador que subratlla la "sort" que pot representar la proximitat davant d'una situació de crisi com la que s'està vivint i que es vehicularà a les xarxes socials amb l'etiqueta #jopertuitupermi.

#JOPERTUITUPERMI

#jopertuitupermi insta a comprar a les terres de Lleida i dona el protagonisme a les persones anònimes que no han deixat d'empènyer l'economia local durant els darrers mesos malgrat les dificultats. Tal com es veu al vídeo, els protagonistes s'intercanvien les eines de treball amb un doble objectiu: fer valdre la proximitat, no només física sinó també de tracte, de les pimes lleidatanes i també, apostar per la mateixa ciutadania, des de productors fins a consumidors, o venedors i compradors, explicant el concepte "jo per tu i tu per mi".


La campanya s'ha dissenyat per a formats informatius de premsa escrita, web, ràdio i televisió; també tindran protagonisme els mateixos mitjans de comunicació locals i hiperlocals, considerats productors de proximitat, que obriran espais propis a les experiències reals de les pimes de les terres de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran per explicar de primera mà com la crisi sanitària els ha afectat i de quina manera és bàsic el consum de proximitat per pal·liar els efectes en les economies locals dels mesos en què el confinament no ha permès l'activitat econòmica dels seus veïns.

Tothom pot ser-ne protagonista

PAGESA PIRINEU
Un dels cartells de la campanya

El Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida vol que aquesta sigui una campanya on s'hi pugui sumar el màxim nombre de persones possible i en la qual es convida a participar des d'empresaris a consumidors, així com els gremis, les associacions de comerciants i les pimes.


Els interessats poden fer arribar la seva versió de l'espot al Patronat de Promoció Econòmica amb la finalitat de donar la més àmplia visibilitat possible als establiments, que es difondrà en línia amb l'etiqueta #jopertuitupermi i també formarà part de la campanya institucional.

D'aquesta manera, visualitzant el talent lleidatà i promovent el consum de proximitat, alhora que fent-nos prendre consciència de la sort que tenim de poder-ne disposar, la campanya "Tinc sort de tenir-te a prop" forma part de l'impuls a l'economia del territori promogut pel Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida.

 

TAMBÉ ET POT INTERESSAR

EL MOMENT ÉS ARA
Teresa Botargues
ESPAIS EXPOSITIUS
Transformant conceptes en espais
PAGESON
El nou gran mercat electrònic del producte agroalimentari
SUBSCRIU-TE A L'OEST!
Aconsegueix informació positiva, gratuïta i en exclusiva cada mes
  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
_
crossmenu